tiistai 6. marraskuuta 2012

Pyssydilemma

Olenko nyt ihan sekopää? Mä en tykkää leikkipyssyistä. Eri asia joku muovinen vesipyssy, mutta meillä on Pankkiirin veljen ihan oikean pyssyn näköinen käsiase. Siinä on lipas ja kaikki! Se on kai joku kuulapyssy, eli sillä voi oikeasti ampua. Mutta ei kai tappaa. Hope not. Jopa 1,5- vuotias Robin, joka juuri ja juuri jaksaa kantaa sitä yhdellä kädellä, osoittelee sillä "pum!". En tykkää. 

Tiedän, että "pojat on poikia", mutta miksi ampuminen ja aseet liittyy poikiin? Monet miehet pitää mua ihan dorkana, mutta minkäs teet. Ja monet ovat mulle sanoneet, että kyllä ne leikkii sitten vaikka puukapulalla ampuen. Mutta se ei olekaan lainkaan niin paha asia. Se ei näytä ja tunnu oikealle.

Yksi iltapäivä viime viikolla hakiessani poikia mummiltaan, tuli Batman kainalossaan "oikeaoppisesti" joku konekivääri (tai vastaava, en tunne aseita) ja osoitteli mua sillä. Oikeasti, pelästyin! Kun Pankkiiri oli pieni, oli kuulemma kasvatusmetodina se, ettei pyssyjä suositeltu lasten leikkeihin. Mikäköhän se nykyään on suositus?

Juttelin asiasta Batmanille ja kerroin, että kai se tietää, ettei ketään saa oikeasti ampua. Se rauhoitteli mua ja sanoi "Äiti, ei tämä ole oikea ase. Ei tällä voi ketään satuttaa". Mutta jatkoi hetken päästä mietityttään "Saahan tuhmia rosvoja ampua." Ei, ei näin. Ja keskustelu jatkui.

Jostain kumman syystä tämä meille eksynyt oikean pyssyn näköinen kapistus "häviää" aika usein. Nyt se piti taas kaivaa esille naamiaisia varten ja jäänyt ikävästi poikien leikkeihin. Taitaa taas tänään piilokaapin ovi heilahtaa. 

Siinä se on

Tän pahiksen voisi Batmanin mielestä ampua
 

1 kommentti:

  1. Minä en myöskään tykkää pyssyleikeistä, yks leikkipyssy meiltä kyllä löytyy... Kyllähän ne näkyy silti leikkivän, tekevät sitten vaikka legoista pyssyjä mutta enpähän ainakan minä ole kannustamassa ampumisleikkeihin ostamalla leikkipyssyjä.

    VastaaPoista

Komenttisi on iloni, kiitos!