sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Lapsen Hyve

"4-vuotiaan lapsen Hyve - mallin mukainen vanhempien ja päivähoidon yhteinen varhaiskasvatuskeskustelun runko"

Saimme päiväkodista kirjeen kotiin. Meidän tulee lukea useasivuinen paperinippu, jossa kerrotaan muun muassa monta pykälää siitä, millainen 4-vuotias yleensä on ja mitä kehitykseen liittyviä huolenaiheita eri osa-alueilla sen ikäisissä mahdollisesti havaitaan. Meidän tulee kirjata ylös tulevan keskeustelutuokion rungoksi (joka käydään päiväkodissa juuri ennen 4-vuotisneuvolaa) omia huolenaiheitamme lapsemme suhteen liittyen neljään osa-alueeseen: 1.Tunne-elämän kehitys, sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja leikki. 2. Tarkkaavaisuus, motivoituminen, ajattelu, muisti ja oppiminen. 3. Kielellinen kehitys. 4. Motoriset taidot ja omatoimisuus.

Luettuani nipun läpi vähintäänkin vaikean viikonlopun jälkeen, koin huojennuksen tunteen. Voin pian jutella asiantuntijoiden kanssa meitä mietityttävistä aiheista ja saada tarvittaessa neuvoa ja tukea niihin. Huomasin myös, että vaikeuksista huolimatta meillä ei ollut kuitenkaan kovin monta huolenaihetta ja asiat voisivat olla huomattavasti huonomminkin. Suorat lainaukset, jotka ovat meidän perheessä lähes päivittäisiä ongelmia ovat seuraavat kohdat. (Suluissa numero, mihin osa-alueeseen se kuuluu.)

- Arkitoimintoihin jatkuvasti liittyvät vaikeudet: esim.wc-toimintojen panttaaminen (1.)
Meillä jatkuvaa päänvaivaa tuottava ongelma, johon ei olla keksitty muuta keinoa kuin uhkaileminen ja lahjominen. 
- Lapsen pettymyksensietokyky on heikko ja hän käyttäytyy agressiivisesti, eikä osaa sanallisesti ilmaista mielenharmiaan. (2.)
Osui ja upposi. Juurikin puolisen tuntia sitten pelasin Batmanin kanssa Kimbleä, eli sen sanoin "noppelia" ja kun voitin, suuttuin poika niin, että ensi itki, sitten ei suostunut onnittelemaan mua (mikä on ihan fine, en mä sitä tarvitse) ja sitten lopuksi päätti turhaantuneena läpsästä mua. Sitten jäähyiltiin oikein urakalla, olisikohan ollut kuudes kerta kahden päivän sisään.
-Sorminäppäryyttä sekä silmän ja käden yhteistyötä vaativat toimet ovat lapselle erityisen haastavia. (4.)
Tässä ollaan lähiaikoina kehitytty siitä ajasta kun kynäote ei meinannut millään löytyä, eikä saksilla leikkaaminen onnistunut turvallisesti. Silti tässä osassa on vielä runsaasti kehitettävää. Batmanin mielenkiinnon kohteena ei vaan juuri koskaan ole ollut piirtäminen tai askarteleminen.

Vähemmän vakavia ja ei musta kovin ongelmallisia kohtia, jotka olivat meille kuitenkin varsin osuvia:

-Lapsen on vaikea muistaa omakohtaisia äsken tapahtuneita asioita (esim.mitä on syönyt, missä on käynyt, mitä on nähnyt) (2.)
Usein havaittu tätä, mutta olen aina pistänyt iän piikkiin. Tuskin mitään vakavaa vaan kuuluu kehitysvaiheeseen.
-Asioiden loppuunsaattaminen on lapselle usein hankalaa (2.)
Leikit jäävät aika usein kesken ja esim. vähemmän mielenkiintoiset asiat (lelujen kerääminen, pukeminen, riisuminen) jäävät päivittäin puolitiehen. Mutta eikös näin käy meille kaikille?
-Lapsi ei jaksa odottaa vuoroaan (2.)
Kuka nyt tykkäisi esim. jonottamisesta tai passinhakemisesta ilman ajanvarausta.

Kaiken kaikkiaan jäi sellainen maku, että kyllä me läpästään tämä vuosikurssi ja ehkä jopa heittämällä. Se on sitten eri asia miten kuuluisassa neljävuotisneuvolassa käy. Kuulemma siellä pitää piirrellä muun muassa risti, plussa ja neliö. (!!)  Ympyrä nyt vielä juuri menee. Mutta tuskin näiden taitamattomuus pistää pojan jäämään luokalle. Ja neuvolatädin pitäs nähdä miten hyvin Batman ui, soittaa kitaraansa, vetää kuperkeikkoja ja heittää "ympyrähyppyjään". Ja meidän vanhempien pitää vaan päästä vaikka Zen-kurssille.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Komenttisi on iloni, kiitos!